Wednesday, January 28, 2009

Untuk renungan bersama : SYAITAN DAN HIDUNG

Hadis Abu Hurairah r.a : Nabi s.a.w telah bersabda :

"Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur" (Muslim)
Malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang.
Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan. Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur.Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya. Tidak diketahui pula dengan tepat, kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung, tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur. Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi.
Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita, macam-macam dia bikin.>> (macam-macam adaa) Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur.

Cara nak membersihkannya:
1. Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil, bersihkanlah perlahan-lahan.
2. Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal, boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas.
3. Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat, nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah
4. Setakat ni tak ada seora ng pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.
5. Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing).

Tuesday, January 13, 2009

Kisah cintaku...

Dedicated to my friend tht i know him since high skol :(

Di malam yang sesunyi ini,
aku sendiri,
tiada yang menemani,
akhirnya kini ku sedari,
dia telah pergi...tinggalkan diriku

adakah semuakan berulang,
kisah cintaku yang seperti dulu,
hanya dirimu yang ku cinta dan ku kenal
di dalam hatiku...
tak kan pernah hilang,
bayang dirimu
untuk selamanya....

mengapa terjadi,
kepada diriku,
aku tak percaya,
kau telah berubah,
haruskah ku pergi,
tinggalkan dunia,
agar aku dapat melupakan dirimu...


(Kisah cintaku-from peterpan)

chumel

chumel